LKOs LMS Hinder-, ballast -och spåravståndsmätning
LKOs nya lasermätningssystem har en skanningsfrekvens upp till 100 Hz, är mycket noggrann, +/- 3 mm (0.12”) med en vinkelupplösning från 1° till 0,167°. Mätpunkterna (laserpunkterna) är mindre än 3,6 mrad (cirka 9 mm vid 9 meter). Två LMS-enheter täcker 360° (plus 20 ° överlapp för kvalitetskontroll), och mäter upp till 80 meter (262 fot) avstånd. Systemet är helt ofarligt för ögonen (Laser Klass 1), och kan användas i både mörker och fullt dagsljus. LMS-laserenheterna är små, lätta och temperaturreglerade. LMS-systemet passar perfekt för kunder som vill uppgradera från LKOs LD Clearance Laser System (20 Hz).
LKOs hindermätningssystem (B1, LD, Z+F och nu LMS) har varit i funktion sedan 1993 (först på marknaden). Vi har över 38 system i drift över hela världen, i bland annat Europa, Nord- och Sydamerika, Fjärran östern och Australien. Några system ägs och drivs av slutkunden, och några används av LKO/L-Kopia för kontraktsmätning.
LKOs nya LMS hindermätningssystem producerar besiktnings- och kontrolldata för olika ändamål, såsom lastsimuleringar, lastsimuleringsdiagram, plottar i olika skalor, AutoCAD-konvertering, spåravståndsmätning och GPS-dataintegration. Datafiler från LKOs system är kompakta och kan enkelt sändas via e-post från fältet till kontoret för efterbearbetning.
Tillämpningar där LKOs hindermätningssystem används:
• Fullständig dokumentering av fria rummet (inklusive spåravståndsmätning och digital videofilmning)
• Insamling av löpande spåravståndsdata
• Sektionering och area- och volymberäkning av tunnlar
• Löpande mätning av ballastvolym och ballastprofil
• Digital video-filmning (separat eller tillsammans med lasermätning)
• Mätning av avstånd mellan vagn och plattform
• Lastmätningar (kontroll av utrymme för extraordinära laster, i realtid på spår, väg eller vatten)
• GPS/DGPS-data separat eller integrerat i hindermätning
LKOs B1, LD, Z+F och LMS lasermätningsprogram bygger på 22 års erfarenhet av programutveckling i branschen. Vi har flera sidoprogram som LKOs mätdata kan användas med, till exempel ClearLoad (hinder-/last-simulering) och WideLoad (simulering av breda laster), samt program för konvertering till AutoCAD från våra standardfilformat. Vi har särskilda program för ballast- och skärnings-beräkningar, vagn-till –plattform (för passagerarsäkerhet), samt strömskena & luftlednings-beräkningar.
Client: | RAILROAD CO. |
Date measured: | 09/15/07 |
Track segment: | FML (FREIGHT M.L.) |
Track number: | SNG MAIN |
Direction: | EAST |
Curve & Super elevation: | 0.000 -00.5″ |
GPS (Long/Lat/Ele) From: | 45.06394307,73.54084721,17.39 |
GPS (Long/Lat/Ele) From: | 45.06394177,73.54084725,17.26 |
Distance & Structure: | 001.010 to 001.080 TUNNEL PORTAL |
File & frame number: | 001 02 |
Name of load: | B&M Safety margin NO |
Structure code: 20 Scan angle (degree): 99 Clearance = 0 ft -1.27 in (- indicates a hit) | |
Structure code: 20 Scan angle (degree): 75 Clearance = 0 ft -4.91 in (- indicates a hit) | |
Structure code: 20 Scan angle (degree): 74 Clearance = 0 ft 2.93 in (no sign indicates close clearance) |
The LKO/L-KOPIA Ballast/Roadbed diagram shows were to add ballast (also side) and total condition (green, yellow or red).
Kontakta oss gärna för ytterligare information om våra lasersystem.