Z+F hindermätningssystem
LKOs nya Z+F hindermätningssystem är extremt snabbt (200 HZ, 1.016.727 pixel/sek) och noggrant (ner till +/- 1 mm), har mycket hög upplösning (ner till 0,070 grader mellan punkterna vid 200Hz eller 0,035 grader vid 100Hz), skannar 360 grader och har ett mätintervall från 0 till 119 meter. Systemet är helt ofarligt för ögonen (Laser Klass 1) och kan användas i de allra flesta miljöer. Z+F-lasern liten och lätt, och har inbyggd temperaturkontroll. De nya laseregenskaperna innebär att hindermätning kan utföras tio (10) gånger snabbare än tidigare.
Det nya hindermätningssystemet består av Z+F-laserutrustning från en av de mest avancerade lasertillverkarna i världen. LKOs Z+F-laser är särskilt utvald för att möta de höga krav vi ställer på våra produkter. I vårt nya Z+F hindermätningssystem ingår också en elektronisk längdmätare, en elektronisk lutningsgivare för tvär- och längdfallsmätning, CCD-videosystem med i bilden inmixad text (rullande längdmätning, bandel, spårnummer, riktning, mm) från LKOs mätprogram.
LKOs lasermätningsprogram (B1, LD, LMS och Z+F) har varit i bruk sedan 1993 (först på marknaden). Vi har fler än 35 system i drift på olika håll i världen, bland annat Europa, Nord- och Sydamerika, bortre Asien, och Australien. Några system ägs och drivs av slutkunden, medan andra används av LKO och L-KOPIA Inc. för kontraktsmätning.
LKOs Z+F hindermätningssystem producerar hinder- och kontroll-data för flera olika ändamål, såsom ballastprofiler, lastsimuleringar och lastsimuleringsdiagram, plottar i olika skalor, AutoCAD-konvertering, spåravståndskalkylering, ballastkalkylering och GBS-dataintegration. Datafiler från LKOs system är kompakta och kan enkelt sändas via e-post från fältet till kontoret för efterbearbetning.
Tillämpningar för LKOs hindermätningssystem:
• Fullständig hindermätning (inklusive spåravståndsmätning och DVD-inspelning)
• Insamling av löpande spåravaståndsdata
• Sektionering, area- och volymberäkning av tunnlar
Löpande mätning av ballastvolym och ballastprofil
• DVD-inspelning (separat eller tillsammans med lasermätning)
• Mätning av avstånd mellan vagn och plattform
• Lastmätningar (kontroll av utrymme för extraordinära laster, i realtid på spår, väg eller vatten)
• GPS/DGPS-data separat eller integrerat i hindermätning
våra kunder att uppgradera till den nya Z+F-lasern. Vi har flera sidoprogram som LKOs mätdata kan användas med, till exempel ClearLoad (hinder/last-simulering) och WideLoad (simulering av breda laster), samt program för konvertering till AutoCAD. Senaste nytt bland LKOs specialfunktioner är att vi nu kan visa vårt mätresultat i 3D (mobile mapping funktion), som ovan exempel .
Client: | RAILROAD CO. |
Date measured: | 09/15/07 |
Track segment: | FML (FREIGHT M.L.) |
Track number: | SNG MAIN |
Direction: | EAST |
Curve & Super elevation: | 0.000 -00.5″ |
GPS (Long/Lat/Ele) From: | 45.06394307,73.54084721,17.39 |
GPS (Long/Lat/Ele) From: | 45.06394177,73.54084725,17.26 |
Distance & Structure: | 001.010 to 001.080 TUNNEL PORTAL |
File & frame number: | 001 02 |
Name of load: | B&M Safety margin NO |
Structure code: 20 Scan angle (degree): 99 Clearance = 0 ft -1.27 in (- indicates a hit) | |
Structure code: 20 Scan angle (degree): 75 Clearance = 0 ft -4.91 in (- indicates a hit) | |
Structure code: 20 Scan angle (degree): 74 Clearance = 0 ft 2.93 in (no sign indicates close clearance) |
LKO/L-KOPIA ballastdiagram visar med tydliga färger var det fattas ballast. I diagrammet kan man även enkelt avgöra vilken sida av spåret som behöver kompletteras.