LKOs LMS Hinder-, ballast -och spåravståndsmätning

LKOs nya lasermätningssystem har en skanningsfrekvens upp till 100 Hz, är mycket noggrann, +/- 3 mm (0.12”) med en vinkelupplösning från 1° till 0,167°. Mätpunkterna (laserpunkterna) är mindre än 3,6 mrad (cirka 9 mm vid 9 meter). Två LMS-enheter täcker 360° (plus 20 ° överlapp för kvalitetskontroll), och mäter upp till 80 meter (262 fot) avstånd. Systemet är helt ofarligt för ögonen (Laser Klass 1), och kan användas i både mörker och fullt dagsljus. LMS-laserenheterna är små, lätta och temperaturreglerade. LMS-systemet passar perfekt för kunder som vill uppgradera från LKOs LD Clearance Laser System (20 Hz).

lms_clearance_main

LKOs hindermätningssystem (B1, LD, Z+F och nu LMS) har varit i funktion sedan 1993 (först på marknaden). Vi har över 38 system i drift över hela världen, i bland annat Europa, Nord- och Sydamerika, Fjärran östern och Australien. Några system ägs och drivs av slutkunden, och några används av LKO/L-Kopia för kontraktsmätning.

LKOs nya LMS hindermätningssystem producerar besiktnings- och kontrolldata för olika ändamål, såsom lastsimuleringar, lastsimuleringsdiagram, plottar i olika skalor, AutoCAD-konvertering, spåravståndsmätning och GPS-dataintegration. Datafiler från LKOs system är kompakta och kan enkelt sändas via e-post från fältet till kontoret för efterbearbetning.

Tillämpningar där LKOs hindermätningssystem används:

• Fullständig dokumentering av fria rummet (inklusive spåravståndsmätning och digital videofilmning)
• Insamling av löpande spåravståndsdata
• Sektionering och area- och volymberäkning av tunnlar
• Löpande mätning av ballastvolym och ballastprofil
• Digital video-filmning (separat eller tillsammans med lasermätning)
• Mätning av avstånd mellan vagn och plattform
• Lastmätningar (kontroll av utrymme för extraordinära laster, i realtid på spår, väg eller vatten)
• GPS/DGPS-data separat eller integrerat i hindermätning

LMS_Screen-Dec-2014

LKOs B1, LD, Z+F och LMS lasermätningsprogram bygger på 22 års erfarenhet av programutveckling i branschen. Vi har flera sidoprogram som LKOs mätdata kan användas med, till exempel ClearLoad (hinder-/last-simulering) och WideLoad (simulering av breda laster), samt program för konvertering till AutoCAD från våra standardfilformat. Vi har särskilda program för ballast- och skärnings-beräkningar, vagn-till –plattform (för passagerarsäkerhet), samt strömskena & luftlednings-beräkningar.

The Platform Option includes calculation from given Train templates.

Alternativet “Plattforms avstånd och plattformskant” inkluderar beräkning från plattform till givna tågmallar.

LMS_Ballast_Dec-2014_large

Alternativet ”Ballast” inkluderar beräkning utifrån givna ballastprofiler.

diag_ldclear_tracksection_main

Client: RAILROAD CO.
Date measured: 09/15/07
Track segment: FML (FREIGHT M.L.)
Track number: SNG MAIN
Direction: EAST
Curve & Super elevation: 0.000   -00.5″
GPS (Long/Lat/Ele) From: 45.06394307,73.54084721,17.39
GPS (Long/Lat/Ele) From: 45.06394177,73.54084725,17.26
Distance & Structure: 001.010 to 001.080  TUNNEL PORTAL
File & frame number: 001 02
Name of load: B&M    Safety margin NO
Structure code:  20 Scan angle (degree):  99 Clearance = 0 ft  -1.27 in  (- indicates a hit)
Structure code:  20 Scan angle (degree):  75 Clearance = 0 ft  -4.91 in  (- indicates a hit)
Structure code:  20 Scan angle (degree):  74 Clearance = 0 ft  2.93 in   (no sign indicates close clearance)

 

The LKO/L-KOPIA Ballast/Roadbed diagram shows were to add ballast (also side) and total condition (green, yellow or red).

clearload_autocad_b480

LKO har utvecklat ett konverteringsprogram från våra CUS-filer till DXF för användning i AutoCAD.

Kontakta oss gärna för ytterligare information om våra lasersystem.